Fullbooket før Aqua Nor 2017

Akvakultur sektoren har for alvor fått øynene opp for 3D animasjoner og illustrasjoner og interessen er stor. En av grunnene antas å være den tøffe konkurransen om utviklingslisenser der det er et klart behov for å visualisere ideer og visjonære prosjekter for å kunne beskrive ulike teknologier og konsepter. I tillegg beskriver konsernsjefen for Salt Pixel økt konkurranse, en økt profesjonalitet i markedsføringsarbeidet og et økt behov for å kommunisere i hele bransjen. Siden mye av teknologien ligger under havoverflaten, er visualisering og animasjon en svært effektiv måte å kommunisere komplekse systemer og løsninger på.

 

“Det har tatt litt tid, men i løpet av de siste to årene har mye skjedd, sier Remi Johnsen, som er administrerende direktør og en av grunderne bak Salt Pixel.

 

“En av våre første kunder i denne sektoren var AKVA group der vi utviklet en interaktiv løsning for produktvisualisering. Løsningen var en del av deres stand under Aqua Nor i 2015. Vi har også levert ulike animasjoner og illustrasjoner til en rekke andre andre akvakultur selskaper som BMK Genetics, Eide Fjordbruk, Storvik, Aqua Pharma, Europharma, Norsk Oppdrettsservice, Fjordservice, Aqua Circle, Aquatic, Liftup, Ace Aquatec og flere andre, og har etterhvert opparbeidet oss et godt fotfeste i denne bransjen” Sier Remi Johnsen.

 

Salt Pixel ble grunnlagt for litt over to år siden. Da krisen i olje- og gassektoren meldte seg klarte selskapet å gjøre en vellykket omstilling og rettet veldig raskt innsatsen inn mot forsvars-, marine- og havbruksnæringen. Dette har vist seg å være en vellykket strategi.

 

I dag er vi 40 ansatte med kontorer i 4 land. 8 ansatte i Norge, resten i Singapore, Canada og Hanoi. Vi vokser fortsatt, og ordreinngangen i dag er så høyt at vi har nok arbeid til å sysselsette minst 20-30 personer til. Problemet så langt har vært å finne godt nok kvalifiserte folk, og vi er hele tiden på jakt etter nye talenter, forteller Remi.

 

Så langt har ikke Salt Pixel tapt et eneste anbud de har konkurrert om. Responsen har vært enorm og selskapet har allerede blitt etablert som et av de mest anerkjente 3D- og visualiseringsselskapene i sektoren.

“Vår tilnærming har vært å konkurrere på pris, uten at det går utover kvaliteten på det vi leverer. Dette er noe som har gitt oss en klar fordel i en bransje uten tradisjon for å gjøre store investeringer i slike prosjekter, men som likevel er opptatt av kvalitet”, forklarer Remi.

For øyeblikket er selskapet fullbooket med arbeid som skal gjøres før en av de mest prestisjetunge akvakulturmessene i verden, Aqua Nor. Siden 1979 har Aqua Nor vært et viktig internasjonalt møtested for havbruksnæringen, og messen er i dag verdens største akvakulturteknologi messe.

“Vi har nå nådd vår kapasitetsgrense for arbeid frem mot Aqua Nor og er i en situasjon der vi må takke nei til forespørsler fra potensielle kunder hvis de har frister før messen i august. Det er beklagelig, men vi tar mer enn gjerne imot dem om de trenger noe til senhøsten” fortsetter Remi.

En av de største leveransene til denne messen er en animasjon for AKVA group. 

“Vi har jobbet med Salt Pixel i litt over to år nå, og vi er imponert over kvaliteten på leveransene. Kvaliteten på visualiseringer og animasjoner er bare fantastisk. Vi gleder oss virkelig til å se vår showreel komplett og lansere den under Aqua Nor. Ingen tvil om at vi har høye forventninger, men vi kjenner selskapet og er sikker på at Salt Pixel kommer til å levere! ” Sier Renate Hjørnevik, Direktør for markedsføring og kommunikasjon i AKVA group.

Comments